Verkoopbegeleiding
In het verkoopproces zijn verschillende fasen te onderscheiden. Hieronder geven wij een korte beschrijving van iedere fase en de werkzaamheden die wij daarin kunnen verrichten.
Aan de hand van vragenlijsten ontvangen wij de benodigde informatie. De ontvangen informatie geeft een beeld van de onderneming, de kwaliteit van de organisatie en de mate waarin de onderneming gereed is voor het verkoopproces. Deze informatie is nodig voor een efficiënte uitvoering van de werkzaamheden in de volgende fases.
De 9 fases van het verkoopproces
Fase 1: Waardering
Op basis van een kwalitatieve en kwantitatieve analyse van historische resultaten en op basis van uw reële toekomstverwachtingen stellen wij een waardering op van uw onderneming. Voor De waardering zal een bandbreedte aangeven voor de prijs van de aandelen. Aan het eind van deze fase zullen wij met u een minimumprijs bepalen waaronder de onderneming verkocht mag worden.
Fase 2: Opstellen van een informatiememorandum
Voor het verkoopproces stellen wij een informatiememorandum. Dit informatie-memorandum wordt verzonden naar geïnteresseerde partijen, echt niet eerder dan nadat de kandidaat-koper een geheimhoudingsverklaring heeft ondertekend.
Fase 3: Benaderen en selecteren van overnamekandidaten
Met behulp van ons netwerk en een marktpartijenverkenning stellen wij een zogenaamde longlist op van overnamekandidaten. Uit deze longlist wordt in overleg met u een shortlist samengesteld van partijen die daadwerkelijk benaderd gaan worden. Een andere mogelijkheid voor het zoeken van overnamekandidaten is dat wij via ons netwerk en via databases een anoniem profiel verspreiden. Potentiële kandidaten kunnen hierop reageren. Uit deze aanmeldingen worden enkele potentiële kopers geselecteerd die worden benaderd. Het is overigens ook mogelijk om beide selectiemogelijkheden synchroon te laten lopen.
Fase 4: Kennismaking met geïnteresseerde partijen
Partijen die na het kennisnemen van het informatiememorandum hebben aangegeven serieuze interesse te hebben in een mogelijke overname, worden door ons benaderd voor een kennismakingsgesprek.
Fase 5: Indicatieve biedingen
Geschikte overnamekandidaten worden uitgenodigd om een indicatief bod uit te brengen. Naast de prijs zal dit bod ook de belangrijkste (rand)voorwaarden voor dit bod moeten bevatten. Op basis van de uitkomsten van deze bespreking wordt de meest geschikte partij geselecteerd. Met deze partij wordt op basis van exclusiviteit verder onderhandeld.
Fase 6: Intentieovereenkomst
In de intentieovereenkomst zijn de overnamevoorwaarden op hoofdlijnen vastgelegd. Over het algemeen wordt deze intentieovereenkomst door de kopende partij opgesteld. Wij beoordelen deze intentieovereenkomst. Wij letten daarbij met name op de bindendheid van de overeenkomst voor beide partijen.
Fase 7: Boekenonderzoek door de koper
Door de koper en zijn adviseurs zal een boekenonderzoek worden uitgevoerd, waarbij gekeken wordt naar de juistheid van de verstrekte informatie. Dit onderzoek kan voor een groot deel door ons ondersteund worden.
Fase 8: Afsluitende onderhandelingen
De uitkomsten van het boekenonderzoek zijn voor de koper vaak aanleiding tot aanpassing van de overnamevoorwaarden. Deze aanpassingen kunnen naast de overnameprijs ook bepaalde garantiestellingen betreffen. Wij voeren deze onderhandelingen met u.
Fase 9: Definitief overnamecontract
Evenals de intentieovereenkomst wordt het overnamecontract over het algemeen opgesteld door de koper. Wij beoordelen dit overnamecontract en zo nodig onderhandelen wij over de aspecten die wel of niet in het overnamecontract opgenomen dienen te worden. Daarnaast bewaken wij het tijdpad van de afhandeling van het overnamecontract.